Voornemens

Ik ben héél goed in voornemens. Niet alleen met oud & nieuw, maar ook zo gedurende het jaar heb ik er ettelijke. Goede voornemens, strenge voornemens, ontspan-toch-wat-meer-en-lach-elke-dag voornemens. Noem maar op. Alleen het me er aan houden is nog wel eens een .. ahum.. uitdaging.

Op verschillende blogs las ik hele lijstjes met allerlei plannen en voornemens en in een reactie op een van hen schreef ik dat ik me realiseerde dat het noteren van de voornemens natuurlijk wel goed kan helpen om je je eraan te helpen houden. Het is immers een stuk leuker om te schrijven over hoe je succesvol bent in het opvolgen van je plannen, dan wanneer je schoorvoetend moet toegeven dat het allemaal niet gelukt is, nietwaar?

Dus laat ik eens bedenken wat ik me allemaal heb voorgenomen voor het komende jaar.

  1. Maak je eigen kleding

    Dit voornemen heeft meerdere redenen. Naast dat ik het ontwerpen/verzinnen/plannen/naaien van kleding ontzettend leuk en ontspannend (of soms een zeer interessante uitdaging) vind en daarnaast nogal houd van eigen en originele stukken in plaats van dertien in een dozijn uit de winkel, ben ik me in steeds grotere mate bewust van de impact van de kleding industrie op niet alleen het milieu, maar bovenal ook de omstandigheden van diegenen die erin werken.

    Vandaar dit voornemen: Geen aankopen bij grote bulk bedrijven meer, maar zelf maken waar mogelijk.Dat betekent dat ik toch elke dag graag wat tijd in wil ruimen voor het naaien, al is het maar een half uurtje. Dat is al goed begonnen vandaag. Het enige dat ik me nu nog bedenk is dat het wellicht niet het meest verstandige was om te beginnen met een (gevoerde met ook nog tussenvoering) winterjas voor mij. Maar ja. Hij is zo nodig. En het plaatje in mijn hoofd is wel zó mooi!

  2. Elke dag yoga.

    In de periodes waarin ik dit stug volhield voelde ik me beter, fitter, energieker. Dus het is zo idioot dat de laatste tijd het argument ‘geen puf’ zo vaak zorgt voor een het laten afweten. Dat gaan we anders doen. Al is het maar een korte flow van 20 minuten, yoga komt weer strak op de planning te staan

  3. Genoeg water drinken

    Ik vergeet het gewoon, drinken. Als er andere mensen in de omgeving zijn sleep ik lustig met kopjes thee en lekkers, maar zodra ik alleen ben en druk bezig vergeet ik acuut dat mijn lijf nu en dan wel eens wat vocht en voedsel nodig heeft. Dus hop, op de lijst van voornemens: 1,5 liter water per dag, naast de kopjes thee. Ik geloof dat ik dan nu eerst maar eens een glas moet pakken, anders red ik dat nooit meer vandaag…..

  4. Elke dag een wandeling

    Een fietstochtje mag ook. Maar elke dag naar buiten. Ik ga er geen stappen aan koppelen, of een exact tijdsschema, want ik weet dat dat gaat sneuvelen, maar elke dag in ieder geval, ook al ben ik thuis aan het werk, even een frisse neus halen is wel zo gezond voor me. Bovendien brengt me dat direct op mijn volgende voornemen:

  5. Elke dag minstens één foto maken

    Dat spreekt voor zich. En gaat al heel goed, al vanaf de eerste dag van dit jaar. Het dwingt me om te blijven kijken naar al het moois om me heen. Ik denk dat het voor mij net zo werkt als al die dankbaarheidslijstjes van andere mensen, waarbij ze stil staan elke dag bij wat er goed is. Voor mij werkt het fotograferen zo. Het laat me elke dag opnieuw zien hoe mooi het leven is, in al zijn complexiteit.

  6. Zoveel mogelijk genieten!

    De laatste op het lijstje. En de belangrijkste. Want daar gaat het toch uiteindelijk om, niet waar? Samen genieten, alleen genieten, genieten van de natuur, van het leven, van elkaar.

Ik houd het maar even bij deze zes, al kan ik er zo tig bij verzinnen. Zoals ik al zei: ik ben goed in me dingen voornemen. Maar laat ik proberen nu eens een lijstje daadwerkelijk ook uit te voeren. Ik heb het nu opgeschreven, dus nu moet ik wel 😉

Geef een reactie